Friday 18 August 2017

Langkawi Trip 3H2M

Assalamualaikum!

Cerita pergi Langkawi ni dah basi sebenarnya. Plan pun last minit dengan kawan. Tapi takpelah, untuk rujukan diri sendiri jugak akan datang. Mana tau pergi lagi ke sana dengan yang tersayang eheh :p

I pergi Langkawi ni akhir bulan 4 tak silap. 3 hari 2 malam je. Kitaorang book Hotel Royale Agate melalui Booking.com. Senang je nak spot mana satu bangunannya haha.

Image result for royal agate hotel langkawi

Proses nak check-in sangat-sangat senang. Kat belakang bangunan dia ada sediakan free parking tapi kalau malam tu susah sikit lah nak dapat parking. So kena pandai adjust masa. Proses nak check-in pun sangat senang and cepat. Tapi disebabkan kitaorang sampai awal and masa check-in pun pukul 3pm, so kitaorang jenjalan kat Underwater World dulu. Dekat je dengan hotel ni, nak jalan kaki pun boleh kalau engkau gagah haha.

Agak-agak dah nak dekat pukul 3pm, kitaorang gerak pergi check-in hotel. Tak ingat macam mana, kitaorang book room lain tapi dia kasi room lain. Lagi besar ada lah. Haha rezeki~

Yang bestnya kat sini ada rooftop cafe. Cantik sangat pemandangan dari atas cafe ni wey!

Untuk hari pertama tu banyak rehat je kat bilik. Petang pergi mandi laut kat Pantai Chenang, sambil-sambil tu survey kedai yang tawarkan package island hopping. Lepas tu makan malam.

Hari kedua baru gerak untuk island hopping. Time ni memang best bagi I. Dorang akan ambil kita kat hotel dengan van, so siap sedia je lah kalau dia call suruh kita turun eheh. Nanti kita akan naik bot and dia bawak kita pergi Tasik Dayang Bunting, Pulau Beras Basah pastu tengok abang bawak bot bagi helang makan kat Pulau Singa haha. Time kat Tasik Dayang Bunting tu hati-hati lah. Baru baru ni dengar ada budak lemas kat situ. Tasik tu agak dalam jugak lah, kalau ada budak-budak tu eloklah diperhatikan sikit. Tapi life jacket memang kena pakai kalau tak silap. Masa kitaorang pergi ni memang banyak gila monyet kat situ. Dia tak kacau apa pun, tapi disarankan jangan lah duk tayang makanan ke apa kat dia, nanti dia ikut engko baru tau :p Lepas tu kitaorang pergi Pulau Singa tengok helang. Memang banyak gila helang kat situ, rasa amazed kejap haha. Then last sekali ke Pulau Beras Basah. Time ni free nak mandi laut ke, picnic ke apa ke.

Pulau Beras Basah

Cukup masa tengahari tu kitaorang balik bilik. Malam barulah kitaorang ke Kompleks Haji Ismail borong coklat untuk family and kawan-kawan hehe.

Esoknya check-out lepas tu gerak pergi naik cable car kat Oriental Village. Time ni tak ramai orang pun sebab pergi hari Ahad. So takde tunggu giliran yang panjang namateyyy. Kejap je tunggu turn. First time kot naik cable car!

Pemandangan dari Gunung Machincang

Lepas puas melepak kat Oriental Village baru lah gerak pergi jeti and balik. Kerja sudah menanti uhuhuhu.

Kalau korang plan nak pergi bercuti dengan family ke kawan-kawan eloklah plan seawal yang boleh. Takde lah kelam kabut nanti kan. Kat sini I selitkan sekali link kalau nak book hotel and korang boleh dapat $15 kalau book melalui link ni ----> Booking.com ATAU korang boleh juga search kat Agoda sebab dah include segala tax pe semua tu, tinggal nak bayar je eheh ----> Agoda